Purjelentokisat periaatteessa
Purjelentokisat kestävät yleensä viikon kun puhutaan kotimaisista kisoista, kansainväliset kisat kestävät lähes kolme viikkoa sisältäen muutaman pakollisen harjoituspäivän. Kilpailijoille annetaan joka päivä aamun briefingissä tehtävä joka suunnitellaan päivän sään mukaan.
Lentopäivän jälkeen pilotit palauttavat kisatoimistoon tiedoston, johon purjekoneessa oleva loggeri on tallentanut lennetyn reitin. Tiedoston avulla tarkastetaan että kilpailija on lentänyt annetun tehtävän hyväksytysti läpi. Joka päivä kilpailijoille annetaan pisteet. Se joka on kerännyt eniten pisteitä kisan aikana, on kilpailun voittaja.
Kisatehtävät
Tehtävät ovat yleisimmin Suomessa 300-600 km väliltä. Tosin onpa Suomessa annettu 1000 km tehtäviä, esim. EM-kisoissa 2005 jonka kaikki kilpailijat lensivät läpi.
Tehtäviä on tällä hetkellä kahdenlaisia: nopeustehtävä käännepisteiden kautta eli siinä verrataan kuka on lentänyt annetun tehtävän nopeimmin läpi. Käännepisteet ovat tunnettuja maamerkkejä kuten risteyksiä, siltoja jne. Toinen tehtävätyyppi on samanlainen, mutta siinä käännepisteet ovat isompia käännealueita jolloin pilotti voi itse päättää lentääkö lyhyemmän vai pidemmän reitin, nopeus lasketaan kuitenkin lennetyn ajan mukaan – yksinkertaisesti sanottuna.
Kilpailuluokat
Kilpailuluokkia on useita, jotka perustuvat purjekoneiden ominaisuuksiin ja suorituskykyyn. Näin ollen esim. kerholuokkaan kuuluu harjoituskoneet ja vanhemmat konetyypit. Muihin luokkiin koneet jaotellaan mm. siipien kärkivälin pituuden sekä koneen painon mukaan.
Luokkia voidaan myös yhdistää, jolloin monesti käyttöön otetaan tasoituskertoimet. Jokaisella konetyypillä on oma tasoituskerroin, siten vanhemmat ja uudet ”kisaraaserit” ovat paremmin samalla tasolla kisassa ja pärjääminen ei välttämättä riipu lentokoneesta ja sen ominaisuuksista.